Vooruitgang

steigerbranche

Steigers als een Service…

Kansrijk verdienmodel in de steigerbranche 

De circulaire economie staat hoog op de agenda in veel branches. Logisch ook, want begin dit jaar tekenden 180 partijen het grondstoffenakkoord. Dit is een afspraak tussen de overheid en het Nederlandse bedrijfsleven dat al in 2030 de Nederlandse economie voor 50% circulair (afvalvrij) moet zijn.

Een erg ambitieuze doelstelling maar ook een mooie kans voor slimme ondernemers. Zeker in de bouw en industrie; de grootverbruikers van grondstoffen.

Circulaire economie; van bezit naar gebruik

In een circulaire economie wordt zo weinig mogelijk grondstoffen verbruikt en staat hergebruik centraal. Dit heeft uiteraard een gunstig effect op de ecologische impact in de huidige maatschappij.

Werken aan een circulaire economie is natuurlijk fantastisch, maar de economie moet ook in stand gehouden worden. Er zal dus een winstgevend businessmodel ontwikkeld moeten worden.

Steigers-as-a-service: producenten worden dienstverleners

Het creëren van toegevoegde waarde moet niet langer afhankelijk zijn van het verbruik van grondstoffen maar van het gebruik van materialen. Producenten zullen zich moeten omvormen tot dienstverleners. Dit is de basis van het zogenaamde ‘Product-as-a-Service’ model, door mij omgedoopt tot: ‘Steigers- als-een-service’ model. Met een slimme uitwerking van dit model ontstaat een duurzame, maar ook winstgevende strategie.

De producent blijft eigenaar

In dit model blijft de producent eigenaar van zijn producten. En wie kent zijn producten beter dan de producent zelf? Hij kan dus zorgen voor een optimaal (her)gebruik. De opbrengsten uit productverkoop zullen sterk afnemen, terwijl leaseconstructies, betalen-op-basis-van-gebruik, output en ‘after sales services’ juist gaan bijdragen aan winstgevende groei.

Gebruik in plaats van bezit, ofwel ervaring in plaats van eigendom

De klant bepaalt. En de behoeften van die klant veranderen snel. Duurzaamheid wordt een (mede door wetgeving gedwongen) voorwaarde voor steeds meer afnemers, zeker in bouw en industrie. En dus belangrijk voor de continuïteit van de producent in deze branches. Niet alleen consumenten, maar ook bedrijven vragen om ervaringen en toegang tot producten. Zij willen niet (langer altijd) de eigenaar zijn. Feitelijk is het product voor hen alleen het middel, de geleverde functionaliteit is voor hen het echte doel.

De producten worden dan alleen nog als dienst afgenomen.

Internet of Things (IoT)

De opkomst van Internet of Things is ook een belangrijke ontwikkeling die kan bijdragen aan het succes van het ‘Steigers- als-een-service’ model. Vrijwel alles wordt verbonden met elkaar op het internet. Informatie die eerder niet beschikbaar was, kan nu worden gebruikt om nieuwe diensten te ontwikkelen.

Denk hierbij aan het plaatsen van chips in steigermateriaal, waardoor het materiaal altijd traceerbaar is. Handig om het gebruik van het materiaal te berekenen en aan de gebruiker in rekening te brengen. Of om diefstal onaantrekkelijk te maken. En er zijn vast nog meer voordelen te bedenken…

De klantrelatie verandert

 Het ‘Steigers- als-een-service’ model is bij uitstek geschikt om een nog persoonlijkere klantrelatie te creëren. De klantrelatie verandert van een ‘eenmalige’ naar een continue relatie. Zolang de geboden dienst voorziet in de behoeften van de gebruiker, zal deze tevreden zijn en netjes zijn of haar rekeningen betalen. De directe band met eindgebruikers biedt ook een kans om de distributieketen efficiënter te maken, dat de winstgevendheid uiteraard ten goede komt.

De nieuwe businesscase

Het ontwerp van de businesscase voor het ‘Steigers- als-een-service’ model is cruciaal voor het realiseren van een circulaire economie. Uiteindelijk moet een duurzaam bedrijfsmodel ook renderen.

Het model vereist zeker een nieuwe blik op financiële kengetallen.

Het gaat niet langer om eenmalige verkooptransacties, maar om de groei van de klantenbasis. Geen focus op eenmalige winstmarges meer dus, maar op de toekomstige waarde van de klant.

In dit model komen de inkomsten gespreid binnen en nemen de seizoensinvloeden af.

De traditionele bedrijfskolom

Wat het ‘Steigers- als-een-service’ model precies gaat betekenen voor de bestaande bedrijfskolom moet verder uitgewerkt worden. Welke partijen kunnen hun bestaansrecht daarin behouden en wie valt af?

Zeker is in ieder geval dat de producent de regie en de verantwoordelijkheid houdt voor zijn producten door de jaren heen. Er zal een innige samenwerking moeten ontstaan tussen de producent en de partij (het gespecialiseerde steigerbouwbedrijf?) die zorgt voor het daadwerkelijk beschikbaar stellen van het product als een dienst.

Voorbeelden

Het ‘Product-as-a-Service’ model kent in andere branches al vele succesvolle voorbeelden.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan car-sharing of veelgebruikte software-as-a-service modellen.

Cruciaal in de gedachtegang is de verschuiving van bezit naar gebruik, van eigendom naar beleving.

Dit lijkt in de steigerbranche nog ver weg, maar je kunt als speler in deze branche nu 2 dingen doen:

  1. Je pakt deze handschoen op als voorloper in de branche en zorgt ervoor dat je het model samen met een aantal partijen uitwerkt, implementeert en steeds verder verfijnt,

Of

  1. Je wacht af wat andere partijen doen en hoopt dat je dan alsnog kan aanhaken in de wetenschap dat je dan afhankelijk bent van anderen.

Waar kies jij voor?

Heb je behoefte om eens verder te praten over dit onderwerp en de mogelijkheden te verkennen, kijk op www.steigerbranche.nl

en bel: 06 – 51 19 74 68 of mail mij: rene@steigerbranche.nl. Ik help je graag verder!

terug naar overzicht

2 reacties op “Steigers als een Service…”

  1. Mickel ter Braak schreef:

    Een interessant artikel en zeer herkenbaar. Bij AFIX werken we al jaren volgens het principe van de circulaire economie. Steigerbouwers, bouwbedrijven, gevelrenovatie bedrijven, de evenementen wereld en vele andere partijen kunnen al jaren steigers en podia huren. Zo krijgt de klant exact waar hij behoefte aan heeft op het juiste moment en voor de gewenste periode.

  2. René Lijzenga schreef:

    Mickel dank voor je reactie en interesse in het onderwerp.
    Het verdienmodel gaat uiteraard niet over het verhuren van materiaal, dat biedt nagenoeg iedere fabrikant aan. Het gaat veel verder dan dat! De gedachte is de gebruiker van de steiger te laten betalen voor het uitoefenen van zijn diensten waarvoor hij een steiger nodig heeft. De steiger is namelijk altijd een noodzakelijk kwaad voor de gebruiker
    De basis van het model is het inspelen op de verschuiving van bezit naar gebruik.
    Net als bijvoorbeeld grote autofabrikanten die pools van auto’s over en altijd beschikbaar stellen en waarbij de gebruiker alleen betaald voor de daadwerkelijk verreden km’s.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *