Vooruitgang

steigerbranche

Heb jij het lef om buiten de lijntjes te kleuren?

Herinner jij je tijd op de kleuterschool nog? Kreeg je van de meester of juf een mooie kleurplaat met de opdracht deze in te kleuren en vooral netjes binnen de lijntjes te blijven.

Waarom was dat eigenlijk? Waarschijnlijk omdat het zo hoorde en iedereen dat deed….

Het maatschappelijke verwachtingspatroon dus!

Nu denk je waarschijnlijk: ‘waar gaat dit naar toe, de kleuterschool is al lang geleden’.

Van kleuterschool naar het bedrijfsleven

Laten we nu de parallel eens trekken van de opdracht op de kleuterschool naar het bedrijfsleven.

Daar doen we ook nog steeds massaal wat de maatschappij van ons verwacht. Netjes en braaf binnen de lijntjes kleuren dus. 

En daar doen veel ondernemers en managers zichzelf ernstig tekort mee. Er worden mooie kansen gemist door niet buiten de comfortzone te kijken. Terwijl zich daar vaak mooie dingen afspelen. Sterker nog, als je een tunnelvisie ontwikkeld kan zomaar je bestaansrecht in ’t geding komen.

Continue veranderingen in je bedrijf

We weten allemaal dat de wereld razendsnel verandert en dat we daar op in moeten spelen.

Maar dat wordt niet gerealiseerd door krampachtig vast te houden aan de gebaande paden. Nee, dat realiseer je door een nieuwe aanpak, nieuwe mensen inzetten met frisse en onverwachte ideeën.  En daar is lef voor  nodig.

‘Outside the comfortzone is where the magic happens’

We weten wel dat het anders moet maar we doen het niet, omdat het eng of risicovol is, we het altijd zo gedaan hebben, of andere drogredenen die je weerhouden om echt te ondernemen en kansen te grijpen.

Mijn out-of-the-box-ervaringen

Ik heb het geluk dat ik bij veel bedrijven in de keuken mag kijken. Zowel tijdens diverse dienstverbanden, maar ook zeker de laatste jaren tijdens interim opdrachten.

Zo heb ik ervaring opgedaan in verschillende familiebedrijven in de maakindustrie, heb ik carrière gemaakt in de verwarmingsindustrie, was ik actief in de automotive en steigerbranche en heb ik diverse internationale bedrijven begeleid naar de volgende fase.

Uit al deze ervaringen heb ik veel kennis opgedaan die uitermate waardevol bleek bij een volgend dienstverband cq. interim opdracht. Alleen al de frisse blik van buiten, het snel herkennen van problemen, de getoetste oplossingen uit andere situaties…..

Het blijkt totaal niet relevant dat de volgende klus in een andere, voor mij relatief onbekende, branche plaats vindt. Sterker nog, dat blijkt zelfs een groot voordeel. Als een werkgever of opdrachtgever een verfrissende aanpak wenst met daarbij horend snel resultaat, dan is het zelfs wenselijk en soms zelfs noodzakelijk, mensen van buiten de branche in te zetten.

En ik spreek uit ervaring, recent heb ik een veranderingstraject in de retail succesvol mogen begeleiden. En dit terwijl ik nog nooit iets in de retail gedaan had.

De praktijk

Nog steeds denken heel veel ondernemers en managers, maar ook de werving & selectie specialisten in vaste oude patronen.

Branche-ervaring en een netwerk in de branche blijken nog steeds de belangrijkste selectiecriteria. 

Dit vind ik een ernstige vorm van schijnveiligheid. Op deze manier blijven bedrijven in hetzelfde kringetje ronddraaien en missen mooie en noodzakelijke kansen door uitblijvende ervaringen uit andere branches. Het is eigenlijk zoiets als dragen van oogkleppen

Hoe dan wel?

Oogkleppen af, uit je comfortzone komen en lef tonen.

Mijn ervaring, en die van vele interimmers met mij, is dat het uitermate verrijkend is om ervaringen uit diverse branches te kunnen filteren en de highlights daaruit te halen en toe te passen in volgende opdrachten. Op deze manier heb ik snel en effectief successen kunnen realiseren voor vele uiteenlopende bedrijven.

Hier ligt overigens ook een schone taak voor de werving & selectie branche. Stop met het schuiven van cv’s en maak je eens hard bij je opdrachtgever voor die andere verfrissende aanpak. Sta ergens voor en verschuil je niet langer achter de uitspraak: ‘de opdrachtgever wil het zo’. Geeft je ook nog eens de kans om je positief te onderscheiden van de vele andere bureau’s die hetzelfde doen.

Ben jij er aan toe de zaken eens anders aan te pakken en optimaal te profiteren van learnings en ervaringen uit andere branches? Bel of mail mij dan gerust voor een inspirerend gesprek.

Kun je daarna kiezen: ga ik binnen of buiten de lijntjes kleuren?

terug naar overzicht

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *