Vooruitgang

steigerbranche

Ben jij een denker of een doener?

Herken jij de uitspraak: “in onze branche of in ons bedrijf zijn we meer doeners dan denkers?” Meestal gevolgd door de opmerking: “we houden niet van dikke rapporten, we beginnen gewoon en dan zien we wel”.

Zeker in de toeleverende bouw en steigerbranche waar veel van mijn klanten zitten, kom je veel meer doeners dan denkers tegen. Pragmatische aanpakkers!

De denker en de doener

De basis is dat de doener zich laat leiden door het gevoel en de denker laat zich leiden door ratio. 

Wat is nu goed en wat is slecht?

Daar is geen éénduidig antwoord op te geven. Het hangt er vanaf hoe extreem je tot de ene of andere groep behoort. Ik pleit voor een gezonde balans tussen denken en doen.

De Praktijk

Met grote regelmaat voer ik gesprekken met ondernemers die vol trots vertellen dat ze een nieuwe activiteit gestart zijn. Mijn eerste vraag is dan altijd: “heb je duidelijke doelen gesteld wat je in bijvoorbeeld het 1e jaar wilt bereiken en heb je een plannetje gemaakt hoe je dat gaat aanpakken?” Het antwoord is regelmatig: “we willen een stukje van deze, voor ons, nieuwe markt veroveren en we zullen gaandeweg wel ontdekken wat daarvoor de beste manier is”.

Eigenlijk wel vreemd als je bedenkt dat er vaak toch een behoorlijke start-investering gedaan wordt en dat er mensen aangenomen of vrijgemaakt worden voor het project.

Het plan

De corporate omgeving is vaak gewend op basis van dikke, door grote consultancy bureau’s opgestelde, rapporten besluiten te nemen. Daarentegen pleit ik in het MKB voor plannen die maximaal 2-3 A4’tjes omvatten. dit geeft een houvast tijdens de startperiode en zorgt voor een focus.

Het waarom van het project, beeld van de markt en concurrentie, heldere doelen en een plan hoe deze doelen te bereiken, gecombineerd met een éénvoudige financiële onderbouwing volstaat daarbij.

Ondersteuning bij het maken van het plan

Kom je nu tot de conclusie dat je veel meer een doener dan een denker bent, dan doe je er goed aan je te laten begeleiden door een externe specialist.

Ik ondersteun regelmatig MKB bedrijven met het maken van een praktisch plan. Let wel: je schrijft zelf het plan, maar ik begeleid je daarin.

In een beperkt aantal dagdelen ordenen we de gedachten en ideeën tot een plan van aanpak.

Uitgangspunt hierbij is: “If you fail to plan, you plan to fail”.

Heb jij ook ondersteuning nodig bij het maken van je plan? Bel of mail mij gerust voor een inspirerend gesprek.

terug naar overzicht

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *